Kategoriarkiv: elevövningar

Robespierre och de Gouges (8i)

Gruppuppgift: Beskriva och analysera Robespierre och Olympe de Gouges

Ni ska tillsammans skriva och berätta om dessa två mycket intressanta och färgstarka människor. Båda har, så att säga, gått till historien. Robespierre som en glödande revolutionär som var beredd att offra människor för att uppnå det goda samhället. De Gogues som en av feminismens skapare och föregångare.

Robespierre och Olympe de Gouges
Robespierre och Olympe de Gouges
Robespierre och de Gouges.pdf
809.4 KiB
309 Downloads
Detaljer...

Grupp 1: Ida, Gabriel, Ella, Katja

Grupp 2: Felicia, Fanny, Linnéa, Julia,

Grupp 3: Madde, Rebecka, Line, Marie

Grupp 4:Nils, Tobias, Oskar, Jocke. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/eJ0OTidMXw

Grupp 5: Rickard, Hampus, Martin, Albin. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/oz8Qr7Jzxx

Grupp 6: Sanna, Eldri, Omed, Marcel, Mille. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/YrGI27yQZt

Grupp 7: Josefina, Nikola, Johan, Shaymaa. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/OM0qLiQkPN

Robespierre och de Gouges (8H)

Gruppuppgift: Beskriva och analysera Robespierre och Olympe de Gouges

Ni ska tillsammans skriva och berätta om dessa två mycket intressanta och färgstarka människor. Båda har, så att säga, gått till historien. Robespierre som en glödande revolutionär som var beredd att offra människor för att uppnå det goda samhället. De Gouges som en av feminismens skapare och föregångare.

Olympe de Gogues
Maxilimilien Robespierre

 

 

 

 

 

 

Robespierre och Olympe de Gouges
Robespierre och Olympe de Gouges
Robespierre och de Gouges.pdf
809.4 KiB
309 Downloads
Detaljer...

8H

Grupp 1: Abbe, David, Emil, Axel, Albin. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/hbZPTKf7u2

Grupp 2: Totte, Marcus, William, André, Lucas. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/SLRh9rxtn2

Grupp 3: Simon, Linus, Meurling, Tjernberg och Kevin. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/VrSN1e1V8R

Grupp A: Gerda, Anna L, Anna N, Alva, Isabelle. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/LAsA1wTJsc

Grupp B: Karro, Josefin, Felix, Frida, Sofia. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/i9e2Wuhwrk

Grupp C: Rebecca, Olivia, Dilara, Jennifer, Embla. Gemensamt dokument: http://titanpad.com/d8IoTuF29R

 

Amerikanska revolutionen på film och i bild

Sann historia?

Filmer, fotografier och målningar påverkar vår syn och kunskap om historien. Av en bra film lär vi oss mycket, historien levandegörs. Det är nog många som exempelvis skapat sig en bild av andra världskriget genom filmer  som Saving private Ryan (1998) och Undergången (2004). Om vi vill skaffa oss en så sann uppfattning om historien som möjligt måste vi betrakta filmer, bilder och texter kritiskt.

Ovan ser du en målning av George Washington, kolonisternas befälhavare under den amerikanska revolutionen. Washington blev också USA:s första president. Målningen ska föreställa när Washington och hans soldater tog sig över floden Delaware natten 25 december 1776.

Uppgift 1. Beskriv Målningen: A) Vad föreställer den? B) Vilket intryck ger George Washington? (Klicka gärna på målningen.)

Uppgift 2. Ta reda på fakta om sjäva målningen! (Klicka här) A) Vem är konstnären? B) När levde han? C) Är målningen historiskt sann?

I denna filmsekvens från filmen The Patriot (2000) bränner brittiska soldater amerikanska bybor i en kyrka. De brittiska soldaterna begick förmodligen många hemskheter, men man känner inte till just denna grymhet. Filmregissören och manusförfattaren har alltså hittat på denna händelse.

Uppgift 3.  A) Vilka tror du att filmregissören håller på – engelsmännen eller kolonisterna? B) Varför tror du att filmregissören valt att låta engelsmännen bränna kolonister i en kyrka?

Uppgift 4. A) När är det viktigt att den historia man läser om eller ser på film ger en riktig bild av vad som hände?